zaterdag 7 december 2024

Hoe de extreemrechtse elite aan stemmen komt

 



Hoe de extreemrechtse elite aan stemmen komt



In gebieden waar immigranten naartoe komen, zo luidt de gangbare verklaring, is de kans groot dat de score voor extreemrechts stijgt. Huizenprijzen stijgen, files worden langer, criminaliteit en werkgelegenheid worden een issue, en de aanwezigheid van nieuwkomers met andere culturen en religies zorgt voor frictie met autochtonen – die vervolgens op anti-immigratiepartijen stemmen.


Logisch, toch?


Nou, het zou weleens gecompliceerder kunnen liggen. Vier onderzoekers van de Bocconi-universiteit in Milaan en de ETH in Zürich hebben net een studie gepubliceerd die interessant is in het licht van het huidige, hysterische anti-immigratiediscours in Europa en die voor een deel de politieke turbulentie verklaart in landen als Frankrijk, Roemenië en Nederland. Het succes van anti-immigratiepartijen, stellen zij, komt niet zozeer doordat burgers op die partijen stemmen vanwege culturele, economische of politieke problemen met immigratie, maar meer doordat „politieke elites” in die partijen zélf in gebieden met migranten keihard, gericht campagne voeren met slogans als ‘vol is vol’ of ‘stop migratie’. Kortom, burgers klagen niet zozeer uit zichzelf, maar worden door politieke entrepreneurs van extreemrechts bang gemaakt en opgehitst, zodat ze gaan klagen over immigratie en op extreemrechts stemmen.


De wetenschappers onderzochten de correlatie tussen immigratie en het succes van extreemrechts in grensgemeentes in Ticino, het Italiaanstalige kanton in Zwitserland. Ze focusten op de periode na 2000, het jaar waarin Zwitserland en zijn EU-buurlanden de grenzen openden zodat burgers makkelijker in elkaars landen konden wonen en werken. De immigratie in Ticino steeg vervolgens met 14 procent, de steun voor extreemrechts met 32 procent.


Toch vonden de onderzoekers amper een link tussen die twee. „We vinden beperkt bewijs dat de gebruikelijke economische, culturele en veiligheidsverklaringen dit groeiende anti-immigratiesentiment opstuwen”, schrijven ze in The Free Movement of People and the Success of Far-Right Parties: Evidence from Switzerland’s Border Liberalization, een rapport net gepubliceerd in de American Political Science Review


Wat het rapport wel aantoont: dat Zwitserse politieke elites vanaf het moment dat de grenzen met Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en Italië opengingen snoeihard campagne gingen voeren in grensgebieden, met verhalen over overbevolking, criminaliteit en density stress, ofwel te veel druk op openbaar vervoer, huisvesting, parkeergelegenheid, zorg en dergelijke.

Burgers klagen niet uit zichzelf, maar worden opgehitst

De onderzoekers gebruiken consequent de term ‘politieke elite’, om te benadrukken dat het succes van extreemrechts van bovenaf wordt georkestreerd, en niet van ‘het volk’ komt. Extreemrechtse politici zeggen vaak dat zij namens het volk spreken, dat genoeg heeft van de elite. Maar deze politici, stellen de onderzoekers, zijn zélf de elite.

De keus voor Ticino is intrigerend. Immigranten daar komen uit Italië, vaak net over de grens. De meesten zijn wit, katholiek en geschoold. Ze spreken Italiaans en eten pasta. Cultureel geen probleem, dus. Ook economisch zijn er weinig problemen. Integendeel: de kantonnale economie is gegroeid sinds de grenzen opengingen voor arbeidsmigranten. De werkgelegenheid trok aan, salarissen stegen licht. Files werden wel langer, zagen de onderzoekers. 


Maar hetzelfde gebeurde in delen van Ticino verder van de grens (de controlegebieden in het onderzoek), waar de steun voor extreemrechts niet steeg. Hoe dat komt? Simpel, daar voerden de politici geen anti-immigratiecampagne: „Politieke elites mikken hun vijandige retoriek echt op grensgebieden, waar die sterker resoneert bij beïnvloedbare kiezers.” Ook dienden politici uit grensgebieden in het parlement van Ticino vaker moties in om migratie te stoppen dan collega’s uit controlegebieden verder van de grens. Die indieners waren vooral extreemrechtse politici, en later ook politici van middenpartijen die in de val trapten en dachten dat ze naar het volk moesten luisteren dat zijn buik vol zou hebben van migranten.


Dit onderzoek is belangrijk. Het bevestigt bevindingen van gerenommeerde politicologen als Larry Bartels en Nancy Bermeo: het zijn niet kiezers die de politieke koers bepalen, maar politieke elites die gecalculeerd besluiten om kiezers bepaalde opties te bieden en andere opties niet. Het zou goed zijn als het politieke midden, dat vaak onnadenkend achter extreemrechts aanhuppelt, hier eens oog voor kreeg.


https://www.nrc.nl/nieuws/2024/12/07/hoe-de-extreemrechtse-elite-aan-stemmen-komt-a4875838


‘Er is geen radicaal- of extreemrechtse golf in Europa’




‘Er is geen radicaal- of extreemrechtse golf in Europa’

Larry Bartels | Politicoloog De meeste kiezers zitten stevig in het politieke midden, zegt politicoloog Larry Bartels. Maar soms lokken politici ze naar de flanken.

Vlak voor de verkiezingen in Nederland lijkt het debat terug te zijn in het politieke midden: het terrein van de drie grootste partijen. De politieke flanken, die een tijdlang het hoogste woord voerden, komen er steeds minder tussen. Sommigen lijken daar verbaasd over. Maar Larry Bartels, hoogleraar politieke wetenschappen aan de Vanderbilt-universiteit in Tennessee, is dat niet. Hij schreef eind vorig jaar het boek Democracy Erodes From the Top; Leaders, Citizens & the Challenge of Populism in Europe, waarin hij betoogt dat de meeste kiezers in de westerse wereld in het politieke midden zitten en daar, zelfs in crisistijd, niet of nauwelijks weg te branden zijn.

Bartels kijkt alleen naar politieke peilingen en niet naar uitslagen, want die reflecteren volgens hem slechts een reactie op het politieke aanbod dat er is.

„Overal in de westerse wereld”, zegt Bartels tijdens een lang videogesprek, „bestaat een reservoir van mensen die antidemocratische partijen steunen. Volgens mijn onderzoek op basis van peilingen in diverse Europese landen blijft dat reservoir tamelijk constant. Van een radicaal- of extreemrechtse ‘golf’ die sommigen in Europa denken te zien, is geen sprake. Wat je wel ziet, is dat burgers tijdens de eurocrisis, de migratiecrisis en andere moeilijke tijden tijdelijk een heel klein beetje hun geloof in het beleid, in politici en soms de democratie zijn kwijtgeraakt. Maar dit zijn steeds dips geweest. Opvallend kleine en korte dips. En die herstellen zich ook nog vrij snel. Dus we hebben met een reservoir te maken, geen golf. Wat dat betreft zijn kiezers consistenter dan velen denken. Er zit weinig variatie in. Waar wél variatie in zit, dat zijn de politici.”

Wat bedoelt u daarmee?

„Het zijn politieke leiders die in elk land het reservoir aan potentiële antidemocratische kiezers managen. Zij zijn het, die bepalen of dat potentieel helemaal wordt opgebruikt of maar deels. Door zichzelf als extreemrechts of antidemocratisch te ‘outen’, en charismatische leiders in te zetten, mobiliseren partijen het potentieel in zo’n reservoir. De een doet dat beter dan de ander. Ze worden daarbij geholpen door de media. Die zijn goed in het overdrijven van het succes van antidemocratische partijen. Zelfs als dat succes beperkt is, kloppen veel media het op. Dat zag je in Spanje tijdens de verkiezingen deze zomer. Overal zag je voorpagina’s over de extreemrechtse partij Vox, en over de vraag waarom de ‘populistische golf’ nu eindelijk ook Spanje had bereikt. The New York Times deed dat, bijvoorbeeld. Maar wat bleek: Vox scoorde helemaal niet zo goed. En dát bericht stond in de The New York Times op pagina 6. Ik zag laatst ook interessant onderzoek naar Ukip, in het Verenigd Koninkrijk. Daaruit bleek dat Ukips stijgende aanhang in de peilingen niet werd gevolgd door enorme media-aandacht maar dat het juist andersom was. De grote media-aandacht leidde tot de groei van Ukip.”

Bewijst dit voorbeeld juist niet dat extreemrechts wel degelijk kan groeien?

„Nee, het omgekeerde. Hier zagen we een gewiekste politicus die niet alleen zelf kiezers enthousiasmeerde voor Brexit, maar ook andere politici verleidde om hun middenpositie te verlaten. Toegegeven, niet allen propageerden Brexit. Maar vrijwel geen politicus verdedigde het EU-lidmaatschap. En als ze het deden, gebeurde het zonder veel overtuiging. Hier zag je duidelijk dat het politieke aanbod, ofwel de politici met hun boodschap, bepalend was voor de uitslag van het referendum. Daarna zakte het weer als een pudding in elkaar. Burgers zien wat voor briljánt idee het van Ukip was om uit de EU te gaan. Wat het met hun land heeft gedaan.”

Populisten zeggen altijd dat ze ‘het volk’ volgen. Maar volgens u klopt dat dus niet. Kiezers volgen de politici, al zijn het charlatans.

„Ja. De opstelling van middenpartijen is cruciaal. Zij vrezen altijd dat ze stemmen aan radicale partijen kwijtraken. In Zweden hadden de middenpartijen heel lang de discipline om de [radicaalrechtse] Zweden Democraten (SD) te isoleren. Niemand wilde met de SD regeren. Geen van die partijen nam ook gedachtengoed van de SD over. Ze hielden afstand, ook inhoudelijk. Bij de laatste verkiezingen zag je dan ook dat de SD niet was gegroeid.”
CV
Larry Bartels, hoogleraar politieke wetenschappen aan de Vanderbilt-universiteit in TennesseeFoto Karen L. Richard

Larry M. Bartels (1956) is hoogleraar politieke wetenschappen aan de Vanderbilt-universiteit in Tennessee, waar hij directeur is van het Centrum voor Onderzoek naar Democratische Instituties. Daarvoor doceerde hij aan Princeton. Bartels richt zich op publieke opinie, overheidsbeleid, en alles wat met verkiezingen en politieke vertegenwoordiging te maken heeft.

Hij publiceerde meerdere boeken, waarvan Democracy for Realists (2008) en Democracy Erodes at the Top (2022) het bekendst zijn, en publiceert geregeld in the Washington Post. Zijn bekendste publicatie is echter een kritiek op een mondiale bestseller uit 2006, What’s the Matter with Kansas? van Thomas Frank, die betoogde dat de eens Democratische arbeidersklasse in de Verenigde Staten met sociaal-conservatieve beloftes naar de Republikeinen was gelokt. Volgens Bartels stemde de arbeidersklasse nog altijd overwegend Democratisch.

Maar nu gedoogt de SD toch de regering?

„Niet omdat ze enorm zijn gegroeid, maar omdat rechts wilde regeren en geen meerderheid had. Van een extreemrechtse doorbraak, van een golf, is geen sprake.”

U onderzocht het effect van de eurocrisis in meerdere Europese landen en concludeert dat die amper heeft geleid tot ontevredenheid in de democratie en de EU. Hoe kan dat?

„Ja, je zou verwachten dat die ontevredenheid veel sterker was. In Griekenland, waar de economische malaise groot was, zag je natuurlijk wel even een backlash. Maar al snel leken de Grieken te denken: hmm, de enige manier die ons er weer bovenop kan helpen, is de EU. Vertrouwen in de EU was al snel weer hoger dan vóór de eurocrisis. In andere landen die zwaar onder de eurocrisis hebben geleden, zag je hetzelfde. Burgers hebben er vaak meer vertrouwen in de EU dan in hun eigen regering.”

Om zich radicaal-rechtse partijen van het lijf te houden, bepleiten veel Europese regeringen nu migratiebeperking. Duitsland doet het, Nederland, Italië, het is een trend. Werkt het ook?

„Uit mijn onderzoek naar het effect van de migratiecrisis van 2015/2016 bleek dat alles afhangt van de politieke leiders. In Duitsland bleef de steun voor migratie in die periode zeer stabiel. Daar zat kanselier Angela Merkel, die zei “Wir Schaffen das”. In Hongarije gebeurde het omgekeerde. Daar werden Hongaren antimigratie omdat premier Orbán tekeer ging tegen vluchtelingen.”

Als steeds meer Europese politici over hekken en afschrikking en terugsturen praten, zullen burgers dan volgen?

„Dat valt te verwachten, ja.”

Bent u het met de politicoloog Daniel Ziblatt eens dat centrumrechts crucialer is voor het overleven van de democratie dan centrumlinks?

„De belangrijkste factor is niet links of rechts, in mijn ogen. Het is eerder ‘performance’. Prestaties. Wat een partij zegt en doet. Zo was de electorale doorbraak van Vox in Spanje mede een reactie op de sociaaldemocratische PSOE die toenadering zocht tot de Catalaanse nationalisten. Dat gebeurde in een periode, interessant genoeg, waarin het populistische sentiment afnam dat tijdens de eurocrisis was ontstaan. Vox ontstond dus niet uit onvrede met de eurocrisis, maar uit ontevredenheid over het beleid van de centrumlinkse premier.”

U schrijft in uw boek: het is een mythe dat de wil van het volk bepalend is in een democratie.

„Het zijn leiders die de politiek de kant opsturen waar zij zelf heen willen.”

Zijn Hongarije en Polen geen voorbeelden van het tegendeel?

„Nee. Mensen stemden niet voor Fidesz in 2010 omdat ze de democratie wilden uithollen, maar omdat de vorige regering die er sinds 2002 zat, slecht presteerde en er zelfs naar eigen zeggen een potje van had gemaakt. Viktor Orbán was in die dagen ‘gewoon’ een conservatieve politicus. Pas toen hij aan de macht was gekomen, begon hij de democratie uit te hollen en het kiesstelsel zo om te buigen dat hij amper nog electoraal uitgedaagd kon worden. Het was zijn idee om de democratie te verzwakken, niet dat van de kiezers.”

Als het zo simpel is, waarom doen veel leiders in democratieën dat dan niet?

„Dat is voor mij de hamvraag! Waarom doen velen het niet, als het zo makkelijk is? Het heeft vermoedelijk te maken met politieke cultuur en waarden. Hongarije is zeer ontevreden over zijn plek in de wereld. Veel Hongaren voelen zich slachtoffer van overheersingen in een ver verleden, en gebiedsverlies [na het verdrag van Trianon in 1920]. Ze willen terug naar een soort imaginair, idyllisch verleden. Dat voedt het gedrag van politici als Orbán. En van de PiS in Polen. We moeten wel bedenken dat de meeste radicaal-rechtse partijen, anders dan Orbán, nooit een super majority krijgen en nooit, zoals hij, in hun eentje kunnen beslissen wat ze met het land doen. In Europa moeten de meeste van deze partijen het hebben van coalities met partijen die de democratie wèl overeind willen houden en de regels die ze in de EU hebben afgesproken, wél willen respecteren.”

Is een proportioneel systeem, zoals Nederland heeft, wat dat betreft beter?

„In zo’n systeem is het, vanwege de coalitievorming, zeer belangrijk wat ándere partijen met de democratie willen. Als andere partijen niet meedoen aan de antidemocratische retoriek, wordt het antidemocratische gedachtengoed niet majoritair. In het systeem dat wij in Amerika hebben, kan extreemrechts het parlement ook niet overnemen, maar wel het presidentschap. Zo kwam Trump aan de macht. Hoe kun je dat voorkomen? Veel problemen in mijn land komen voort uit het feit dat Republikeinse leiders de democratie niet verdedigen. Met andere woorden, het lot van de democratie hangt niet af van wat Amerikaanse kiezers willen, maar van de houding van het Republikeinse partij-apparaat. Ik vrees dat dat niet zal veranderen.”

Maakt Donald Trump daardoor kans om weer president te worden?

„Ja, ik denk dat hij nog een kans heeft.”

Zullen Amerikaanse kiezers, anders dan in Polen onlangs, niet ingrijpen nu ze weten wat de man met de democratie voorheeft?

„Een optimistische noot is voor mij dat jongeren momenteel niet erg Republikeinsgezind zijn. Het zijn vooral ouderen die Republikeins stemmen. Onderzoek wijst uit: kiezers vinden abstracte democratische principes belangrijk. Maar het is ook niet zo dat enkel die principes hun stemgedrag bepalen. Ze hebben altijd wel andere, meer praktische overwegingen: belastingen, inflatie, en andere zaken die ze persoonlijk anders willen. Het is een trade-off, altijd. En dat is precies waar politici, te goeder trouw of te kwader trouw, gebruik van maken.”

donderdag 5 december 2024

Tulsi Gabbard

 


Summary

Tulsi Gabbard was born mid april 1981 and is the former U.S. Representative for Hawaii’s 2nd Congressional District. She ran unsuccessfully for the Democratic nomination for U.S. President in 2020.

Gabbard was first elected to the U.S. House of Representatives in 2012 and reelected in 2014, 2016, and 2018. She was the first Samoan American and first Hindu member of the U.S. Congress. She previously served in the Hawaii House of Representatives from 2002 until 2004. Gabbard was deployed in Iraq in 2004 and in Kuwait in 2008 in a Hawaii Army National Guard medical unit.

Representative Gabbard is currently serving on the House Armed Services Committee, and the Financial Services Committee.

Below is former U.S. Representative Gabbard’s voting record and public positions on issues important to the Jewish community.

In August 2019, former Representative Gabbard signed on as a co-sponsor of Rep. Ilhan Omar’s House Resolution H.Res 496, which supports “the right of all Americans right to participate in boycotts in pursuit of civil and human rights at home and broad.” Although the bill does not mention Israel or the Palestinians, it is seen as a bill supporting the anti-Israel BDS movement.  

Former Representative Gabbard supported the Iran nuclear deal. She recently expressed her intention to reenter the Iran deal if elected President, as she believes that “while the Iran deal is far from perfect, Iran is in compliance and the deal is working by preventing Iran from acquiring a nuclear weapon and preventing an all-out war.” She reiterated her support for reentering the agreement with Iran during the first Democratic debate on June 26 as she argued that the U.S. “needs to get back into the Iran nuclear agreement, and we need to negotiate how we can improve it.” She also stated that “there are issues, like their missile development, that need to be addressed”, but that it is possible to simultaneously “prevent Iran from developing a nuclear weapon and preventing us from going to war.” 

Former Congresswoman Gabbard supports a two-state solution to the Israeli-Palestinian conflict and in 2017 signed a letter urging President Trump to reaffirm the longstanding, bipartisan commitment to the two-state solution. In the same year, she also cosponsored House Resolution 23 that reaffirmed support for the two-state solution, as well as condemned the boycotts, divestment campaigns, and sanctions that target Israel.

She voted against the bipartisan House Resolution 11 that objected the UN Security Council Resolution 2334 which claimed that Israel’s settlements have no legal validity. She argued that her decision was motivated by the belief that the Israeli settlement activity has harms the prospects for peace.

During the Hamas-riots in Gaza in May 2018, she called on Israel to restrain from using live ammunition.

People's Choice

Do you support U.S. Representative Tulsi Gabbard based on the positions on these issues?
33%
67%
56 112
  • Email
    Enter your email and submit your vote!