donderdag 4 december 2025

Ambtenaren zeer ontevreden over privatisering bouwtoezicht

 






Ambtenaren zeer ontevreden over privatisering bouwtoezicht

Harde kritiek in enquĂȘte die Binnenlands Bestuur heeft gehouden.

Net afgeleverde nieuwbouwwoningen in Alphen aan den Rijn.
Net afgeleverde nieuwbouwwoningen in Alphen aan den Rijn. - ANP

Onder het merendeel van de bouwambtenaren leeft grote onvrede over de privatisering van het toezicht op de bouw. Dat blijkt uit eigen onderzoek van Binnenlands Bestuur. De privatisering begon bijna twee jaar geleden. Wel moeten gemeenten blijven handhaven. Ambtenaren zeggen de grip te zijn kwijt geraakt.

Twee jaar na het startschot van de privatisering van het eerste deel van het bouwtoezicht, is een aanzienlijk deel van de bouwambtenaren een stuk banger dat er bouwtechnisch iets mis gaat en de eigen gemeente negatief in het nieuws komt.

Een stuk banger

Dat blijkt uit een enquĂȘte in samenwerking met de Vereniging Bouw- & Woningtoezicht Nederland. De bijna 150 respondenten vertegenwoordigen zo’n honderd gemeenten, verspreid over alle provincies. Ze variĂ«ren van de grote steden tot kleinere gemeenten in landelijk gebied. Van hen zegt 39 procent een stuk banger te zijn, en 26 procent enigszins banger. In totaal is dus de vrees toegenomen bij ruim zes op de tien ambtenaren.

De respondenten zijn grotendeels werkzaam op gemeentelijke afdelingen Bouw-
en Woningtoezicht. De groep bestaat voor 45 procent uit toezichthouders, voor 26 procent uit vergunningverleners, en voor de rest vooral uit beleidsmedewerkers, juristen en projectleiders. Van iedereen die heeft ­gereageerd, zegt de helft dat het nieuwe toezichtstelsel ‘niet erg robuust is’, en een derde zelfs: ‘helemaal niet robuust’.

Van iedereen die heeft ­gereageerd, zegt de helft dat het nieuwe toezichtstelsel ‘niet erg robuust is’

Zij constateren weeffouten in het systeem. In totaal spreekt 57 procent van ‘tijdelijke en structurele knelpunten’, en 22 procent van ‘vooral structurele, moeilijk oplosbare knelpunten’. Op 1 januari 2024 ging de nieuwe Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) in, die langs de ene lijn de aansprakelijkheid van aannemers heeft vergroot en langs de andere lijn het bouwtechnische toezicht bij de gemeenten heeft weggehaald en naar de markt gebracht.

Private kwaliteitsborgers

Sindsdien moeten bouwers zelf private, formeel onafhankelijke, kwaliteitsborgers betalen. Zij doen de keuring met behulp van toetsingsinstrumenten die worden ontwikkeld door marktpartijen, en gemonitord door het zelfstandige bestuursorgaan Toelatingsorganisatie Kwaliteitsborging Bouw.

Op basis van de risico’s in de bouw zijn drie gevolgklassen aangewezen. De eerste klasse bestaat uit bouwwerken met de minst ingrijpende gevolgen mocht er iets mis gaan, waaronder woningen en eenvoudige bedrijfsgebouwen. In de twee andere gevolgklassen zit de complexere bouw. Dat gaat van scholen, bibliotheken en appartementencomplexen van maximaal 70 meter hoog, naar ziekenhuizen, voetbalstadions en nog hogere gebouwen.

Privaat wat kan

De afgelopen twee jaar is allereerst het bouwtechnisch toezicht op de minder risicovolle bouw naar de markt gebracht, zoals op nieuwbouwwoningen. Aanvankelijk zou ook verbouw meedoen, maar uit voorzorg verdween dat in de vrieskast. De nieuwe wet was al voor invoering omstreden, en werd pas van kracht vijf jaar na goedkeuring door de Tweede en Eerste Kamer. Het ministerie van Volkshuisvesting benadrukt sindsdien dat het niet eerder dan na drie jaar een conclusie kan trekken op basis van de ervaringen.

De oorsprong van de privatisering van het bouwtoezicht ligt in 2008, nog in de tijd van de Balkenende-kabinetten. De Commissie Fundamentele Verkenning Bouw, onder leiding van Sybilla Dekker, voormalig VVD-minister van Volkshuisvesting (VROM), had als ‘sturingsfilosofie’: ‘privaat wat kan, publiek wat moet’. Ze zette in op deregulering en marktwerking, en pleitte ervoor bouwers zelf verantwoordelijk te maken voor de kwaliteit van hun werk. Volgens de commissie leverde het toenmalige gemeentelijke bouwtoezicht vaak ‘schijnzekerheid’ op, ‘ofwel door tijdgebrek ofwel door een gebrek aan kennis bij het toetsende ambtelijke apparaat’.

Ironisch

De ironie is dat het nu juist de ambtenaren zijn die van ‘schijnzekerheid’ spreken. Gemeenten zijn verantwoordelijk gebleven voor de handhaving van het bouwtoezicht, en hebben in die rol nu kritiek op gemakzuchtige controles, structureel onvolledige bouwdossiers, te nauwe banden tussen bouwers en kwaliteitsborgers, en nieuwe bouwwerken die met grote regelmaat zonder toestemming van de gemeente al gebruikt of bewoond worden.

Van de respondenten zegt 36 procent dat minstens de helft van de bouwmeldingen die zij ontvangen niet compleet is. Nog eens 29 procent van de ambtenaren meldt dat van elke tien bouwmeldingen twee tot vijf niet in orde zijn. Liefst de helft van de bijna 150 respondenten zegt dat het ‘vaak’ gebeurt dat mensen in een nieuwbouwwoning trekken zonder dat de gemeente een compleet dossier heeft. Bij nog eens 29 procent gebeurt dit ‘soms’.

Op de stelling ‘we krijgen meer foute meldingen dan goede’ reageert bijna de helft van de ambtenaren instemmend. Ruim 60 procent is van mening dat het aantal knelpunten is gegroeid sinds de privatisering van het toezicht nu bijna twee jaar geleden.

Race to the bottom

Dat ook de vrees voor problemen is toegenomen, komt met name doordat ambtenaren zien dat kwaliteitsborgers vaak niet op de bouwplaats komen, maar vanachter het bureau hun toezichthoudende werk doen. Dat doen ze dan aan de hand van bouwfoto’s die aannemers hen aanleveren. Van de ambtenaren zegt 53 procent in de enquĂȘte dat het ‘vaak’ zo is dat een kwaliteitsborger nooit op de bouwplaats is geweest. Nog eens 33 procent zegt: ‘soms’. Twee derde van de ambtenaren vindt dat het nieuwe stelsel leidt tot een ‘race to the bottom’. Kwaliteitsborgers concurreren op prijs. Een controleur die alleen werkt met fotovalidatie, is goedkoper dan een kwaliteitsborger die zelf de bouwplaats betreedt.

Dit stelsel heeft op systeemniveau zoveel weeffouten dat het onveiliger wordt voor de burger

Toezichthouder veiligheidsregio

‘Dit stelsel heeft op systeemniveau zoveel weeffouten dat het onveiliger wordt voor de burger’, reageert een toezichthouder van een veiligheidsregio. ‘De bouwconsument kan alleen zelf een kwaliteitsborger inkopen als hij zelf een huis bouwt. In de andere 99 procent is hijafhankelijk van de projectontwikkelaar/aannemer. En zelfs al bouw je zelf; wat koop je voor die 9.000 euro voor een kwaliteitsborger die zijn werk doet met foto’s van de aannemer?’

Dezelfde respondent hekelt dat er maar weinig bedrijven in de markt zijn die keuringsinstrumenten voor kwaliteitsborgers mogen leveren. ‘Er is geen sprake van marktwerking, hoogstens een oligopolie. Daar zou de Autoriteit Consument en Markt (ACM) op grond van het mededingingsrecht serieus werk van moeten maken. Dit schimmenspel is vooral in het voordeel van de degenen die dit soort stelsels bedenken en er aan verdienen, niet in het voordeel van de bouwconsument, en zeker niet van de burger.’

Een enorm risico

Een toezichthouder van een middelgrote gemeente zegt in de enquĂȘte: ‘Er wordt op deze wijze een enorm risico genomen wanneer er woningen in gebruik worden genomen die niet, en mogelijk nooit, gaan voldoen aan de wettelijke eisen.’ Een ander: ‘We horen van aannemers op de bouw dat kb’ers amper komen opdagen en alleen om wat foto’s vragen.’ Een volgende: ‘Er zijn goedgekeurde instrumenten die schijnveiligheid bieden.’ Een jurist van een kleine gemeente: ‘Het commerciĂ«le belang is veel te groot!’

Vaak wordt risicogestuurd aan het bureau gewerkt. In het veld wordt niet meer gecontroleerd!

Brabantse vergunningverlener

‘De markt functioneert niet goed’, meldt een beleidsmedewerker bouw van een grote gemeente, die ‘enigszins banger’ is. ‘We ontdekken steeksproefsgewijs regel­matig fouten bij kwaliteitsborgers en op de bouw. Hoe weten we dan of het goed is wat is gebouwd? Tegelijkertijd verliezen we grip op de kwaliteit van de bouw, omdat we steeds meer worden ingeperkt in het ­toezicht.’

‘De kans dat er fouten ontstaan bij het huidige Wkb-stelsel is vele malen groter dan hoe het ooit bedoeld was’, zegt een toezichthouder die voor meerdere Noord-Hollandse gemeenten werkt. ‘Het is wachten op problemen’, klinkt het bij een Brabantse vergunningverlener. ‘Vaak wordt risicogestuurd aan het bureau gewerkt. In het veld wordt niet meer gecontroleerd!’

Talloze respondenten bevestigen dit laatste. Een bloemlezing: ‘Kwaliteitsborgers werken veel met door de aannemer genomen foto’s en komen zelden tot niet op de bouw.’

‘Het toezicht is belabberd en wordt regelmatig vanaf foto’s achter een bureau uitgevoerd.’ ‘Ik hoor dat er door middel van ­foto’s wapeningcontroles, en andere controles, uitgevoerd worden. Met ander woorden: de kwaliteitsborger komt nauwelijks op de bouw. Dat vind ik zorgelijk.’

Samengevat: dit gaat de kwaliteit van het toezicht niet verbeteren

Friese ambtenaar

Standaard T-balkje

Een Friese ambtenaar beschrijft: ‘Eerlijk is eerlijk: de gemeenten hadden het toezicht vaak ook niet op orde. Maar op dit moment is er nog niet één gereedmelding met dossier op tijd binnen gekomen. Ook zie ik het overslaan van betoncontroles van funderingen, omdat er al een “gerechtvaardigd” vertrouwen schijnt te zijn. Vervolgens levert men wel tien foto’s aan van een standaard ­T- balkje vloer, en acht foto’s van een standaard krimpnet. Samengevat: dit gaat de kwaliteit van het toezicht niet verbeteren.’

‘De constructeur was een puntlast van 12 ton op de vloer vergeten mee te nemen’, ­vertelt een andere ambtenaar. ‘De kwaliteitsborger had dit niet opgemerkt. Met veel inspanning van de gemeente is er na de oplevering een stalen balk ingekomen. Advies: schaf de concurrentie op prijs af. Betaal elke kwaliteitsborger hetzelfde.’

‘Sommige zaken zoals kwaliteitsborging zijn niet geschikt voor marktwerking’, klinkt het resumerend vanuit een gemeente in Flevoland. ‘Het is constructief af en toe onverantwoord.’

Lees de rest van het onderzoek in de papieren of (straks) online versie van BB#22.

Vrijdag publiceert Binnenlands Bestuur op haar website reacties op dit onderzoek. 


Ze komen van de Vereniging Bouw- & Woningtoezicht, de Vereniging KwaliteitsBorging Nederland, de Toelatingsorganisatie Kwaliteits-borging Bouw,onderzoekster Sanne de Lint en het ministerie van VRO.


https://www.binnenlandsbestuur.nl/ruimte-en-milieu/ambtenaren-zeer-ontevreden-over-privatisering-bouwtoezicht

Hoe Karremans Nederland aan de AI-industrie verkoopt

 



Hoe Karremans Nederland aan de AI-industrie verkoopt



Dit artikel is geschreven door
columnist
I
n weerwil van zijn naam mogen Nederlanders van Vincent Karremans verwachten dat hij zich niet voor het karretje van een ander laat spannen. Nederland heeft namelijk niets aan een minister van Economische Zaken die een speelbal van derden is. Precies dit maakt het vorige week met veel herrie gepresenteerde Nationaal AI Deltaplan zo stuitend. Niet alleen is dit voorstel door – en voor – Nederlandse AI-ondernemers geschreven, ook kunnen we uit NRC opmaken dat Karremans sponsor van dit plan werd na een zomerse lobbycampagne van deze snelle jongens.
Vorige maand nog was Nederland in rep en roer over het feit dat DigiD in Amerikaanse handen dreigt te vallen. Over die kwestie schreef ik hier twee weken geleden dat de Nederlandse overheid keer op keer de situatie creĂ«ert waarin de hebzucht van ondernemers een strategisch risico vormt. 
Wat is hier een beter voorbeeld van dan een minister die het schrijven van een ‘deltaplan’ uitbesteedt aan ondernemers? Karremans doet Nederland in de uitverkoop, niets minder dan dat.

Wie zijn de spekkopers?

En dus is het belangrijk om te weten wie de spekkopers zijn. Wat voor vlees haalt Karremans in de kuip? Illustratief voor het denken van deze groep is mede-initiatiefnemer Michiel Bakker. Schijnbaar om de indruk te wekken dat hun plannen wetenschappelijk gegrond zijn, heeft de groep het vrolijke en vriendelijke gezicht van Bakker naar voren geschoven. Bakker besteedt een deel van zijn tijd als AI-onderzoeker aan het gerenommeerde MIT, en is daarnaast een werknemer van Google DeepMind. Helaas staat er een treurig mensbeeld tegenover dit hoge ogen gooiende CV.
Eén van de vele kritieken op het deltaplan is dat het vrijwel puur vanuit een ondernemersperspectief geschreven is, en dus veel te weinig rekening houdt met sociaal-maatschappelijke belangen. Dat is geen onterecht geluid: volgens mijn telling gaat minstens 85 procent van de tekst over economisch beleid. Toch doet Bakker online en achter de schermen zijn best om critici ervan te overtuigen dat hij en zijn bondgenoten veel aandacht hebben voor de sociaalmaatschappelijke vraagstukken van AI.
Bakker gelooft dat denk ik Ă©cht. In een recent interview met de Volkskrant zei de Google-medewerker namelijk het volgende over de aard van de mens: “Wij zijn uiteindelijk een biologische computer. En waarom zou een niet-biologische computer niet hetzelfde kunnen als een biologische computer?”
Quote van .
In de VS gaat het steeds vaker over de vraag wanneer de AI-bubbel barst

Leest u mee, minister Karremans?

Natuurlijk gelooft iemand die de mens als computer ziet dat meer computers bouwen erg sociaal is, maar diegene snapt niet bijster veel van mens en maatschappij. Misschien – leest u mee, minister Karremans? – moet zo iemand niet een ‘deltaplan’ schrijven dat per definitie aan echte mensenlevens raakt?
En nog los van de vraag wĂ­e er aan dit plan schreef, ik dacht dat we dat punt wel een beetje voorbij waren waarop AI als oplossing voor alles gepresenteerd wordt. Zo’n 95 procent van alle generatieve AI-projecten faalt, blijkt nota bene uit onderzoek van Bakkers eigen MIT. Hierdoor verandert zelfs in de VS de toon van het debat. Daar gaat het steeds vaker over de vraag wanneer de economische bubbel barst die de AI-hype veroorzaakte, en of de overheid daar de grote AI-bedrijven dan zal redden of niet.
De hoop is daarom nu dat ze aan de formatietafel minder snel onder de indruk zijn dan Karremans. Zo niet, dan heeft Nederland straks nĂłg een deltaplan nodig: eentje om de brokken te ruimen van het Nationaal AI Deltaplan. En daar zit echt niemand op te wachten.
Ilyaz Nasrullah is consulent digitale strategie. Hij schrijft om de week een column voor Trouw.