vrijdag 4 april 2025

Politie zou activisten bezoeken om demonstraties te ondersteunen. Daar klopt niets van

 




Politie zou activisten bezoeken om demonstraties te ondersteunen. Daar klopt niets van

De politie bezoekt onaangekondigd vreedzame betogers op hun huisadres, naar eigen zeggen om toekomstige demonstraties in goede banen te leiden. Maar onderzoek van Follow the Money wijst op intimidatie van activisten. ‘Dit staat op zeer gespannen voet met het demonstratierecht.’


Dossier: De rechtsstaat
Beeld: © Follow the Money
0:00

Dit stuk in 1 minuut

  • De politie ging onlangs op bezoek bij een demonstrant in Amersfoort met vragen over haar motieven, blijkt uit een filmpje dat viraal ging. Dat leidde vorige week tot Kamervragen en een onderzoek van de Nationale Ombudsman.
  • Demonstranten worden al jaren onaangekondigd thuis door de politie bezocht, blijkt uit onderzoek van Follow the Money
  • De politie zei vorige week in gesprek met advocaten van actiegroep Extinction Rebellion dat de bezoeken zouden gaan om het ‘faciliteren’ van aankomende demonstraties. Dat is in strijd met verklaringen van activisten.   
  • Demonstranten vragen naar hun motieven heeft niets met het handhaven van de openbare orde te maken en staat daarom volgens een deskundige op ‘zeer gespannen voet’ met het demonstratierecht.
  • Extinction Rebellion is een kort geding gestart tegen de Staat om een einde te maken aan de huisbezoeken.      

Dit verhaal is onderdeel van een lopend onderzoeksdossier.

De rechtsstaat

‘We hebben gemerkt dat je vaker bij demonstraties bent, en daar wil ik wat vragen over stellen als je dat niet erg vindt,’ zegt een wijkagent tegen een pro-Palestijnse demonstrant uit Amersfoort in een filmpje dat afgelopen week viraal ging op sociale media. De agenten vroegen de vrouw waarom ze naar de demonstraties ging, en of ze ‘inderdaad binnenkort ging verhuizen’.

De opname maakt niet duidelijk waar de agenten de informatie vandaan hadden en waarom ze aan de deur kwamen. ‘Het lijkt een beetje alsof jullie komen intimideren,’ vond de vrouw.

De commotie was groot. Het filmpje haalde het NOS Journaal en er werden Kamervragen gesteld. Burgemeester Lucas Bolsius van Amersfoort noemde de huisbezoeken ‘onacceptabel’ en gaat in gesprek met de politie. 

Video afspelen

De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema liet naar aanleiding van het incident weten dat onaangekondigde huisbezoeken bij vreedzame demonstranten in haar stad ‘onaanvaardbaar’ zijn.  

De Nationale ombudsman Reinier van Zutphen startte naar aanleiding van het incident een onderzoek naar onaangekondigde huisbezoeken. ‘Dit was niet zomaar een praatje van de wijkagent. Dat is verontrustend. Het geeft een unheimisch gevoel,’ zei hij tegen Nieuwsuur.

Korpschef Janny Knol ging door het stof. Burgers aanspreken op deelname aan een demonstratie of vragen naar standpunten kan volgens haar niet: ‘We zijn geen gedachtenpolitie’. 

‘Inperking van het  demonstratierecht met een duidelijk afschrikwekkende werking’ 

Opvallend was dat Knol niet het huisbezoek zelf veroordeelde, maar alleen de manier waarop het was verlopen. ‘Vanzelfsprekend onderhouden we contact met mensen, dat is de basis van politiewerk,’ stelde ze. 

Dit soort onaangekondigde huisbezoeken van politieagenten bij vreedzame demonstranten komt veel vaker voor, blijkt uit eerder onderzoek van Amnesty International,

een rondgang van Follow the Money en een inventarisatie van de actiegroep Extinction Rebellion. Die laatste organisatie heeft het over ‘tientallen gevallen’, exacte cijfers ontbreken. 

Volgens de actievoerders, Amnesty en specialisten op gebied van demonstratierecht gaat de politie met de huisbezoeken haar boekje te buiten. ‘Dat de politie demonstranten opzoekt, draagt bij aan de criminalisering van demonstranten. Het kan mensen ontmoedigen om te gaan demonstreren, terwijl dat juist zo belangrijk is in een democratie,’ aldus Amnesty in haar rapport ‘Ongecontroleerde macht uit 2022

‘Wettelijke plicht’

Extinction Rebellion (XR) wil dat de onaangekondigde huisbezoeken stoppen. Al maanden corresponderen advocaten namens de organisatie met de politie. Op maandag 24 maart, de dag dat het filmpje uit Amersfoort viraal ging, voerden advocaten van de organisatie een eerder gepland overleg met de politie. 

De politie stelde – zo blijkt uit een gespreksverslag van de advocaten van de bijeenkomst – dat er aanleiding is voor een huisbezoek als een demonstratie ‘niet officieel’ is aangekondigd, om ‘te kijken wat er gaat gebeuren’, wat ‘de impact daarvan kan zijn’ en hoe ze demonstraties kunnen ‘faciliteren’ en in sommige gevallen ‘begrenzen’.

De politie heeft als wettelijke taak demonstraties in goede banen te leiden. Dit houdt onder meer in dat zij demonstranten zo min mogelijk mag belemmeren en zelfs moet beschermen. Door tijdens het gesprek een beroep te doen op de taak om te ‘faciliteren’ leek de politie haar wettelijke plicht uit te voeren.

De sfeer was tijdens het overleg met de vertegenwoordigers van de politie aanvankelijk gemoedelijk, vertelt advocaat Willem Jebbink. ‘Aan de andere kant van de tafel dachten ze ons in te kunnen pakken met het verhaal dat ze niet anders deden dan activisten faciliteren bij komende demonstraties.’ 

‘Zo’n bezoek is een signaal: we weten wie je bent en waar je woont’

De stemming sloeg volgens Jebbink om toen ze de opname uit Amersfoort aan de vertegenwoordigers van de politie toonden. ‘Ze hadden dat niet gezien en waren er niet op voorbereid. Voor onze zaak was het filmpje fortuinlijk omdat het zonneklaar aantoont dat de agenten helemaal niet kwamen om te faciliteren, maar dat ze allerlei impertinente vragen stelden waarmee ze hun boekje te buiten gingen.’ 

De rechtsstaat

De rechtsstaat is onder vuur komen te liggen: weinig transparantie, wetten die niet aan het internationaal recht voldoen, en burgers profileren is niet langer uitzondering.

Follow the Money staat voor radicaal onafhankelijke onderzoeksjournalistiek. Ons werk is mogelijk dankzij het vertrouwen van onze 44.975 betalende leden. Nog geen lid? Meld je dan nu aan

Die vragen hebben volgens Jebbink weinig te maken met het handhaven van de openbare orde, een taak die is vastgelegd in de Politiewet. De advocaat stelt dat een wettelijke basis voor de huisbezoeken ontbreekt. Die zijn daarom volgens hem een ‘ontoelaatbare inbreuk’ op het recht om te demonstreren en een ‘ontoelaatbare schending van de privacy van individuele demonstranten’. 

Berend Roorda, universitair hoofddocent (Universiteit Groningen) en gespecialiseerd in het demonstratierecht, verbaast zich over de vragen van de agenten in het huisbezoekfilmpje. ‘Deze vragen gaan niet over de openbare orde en zijn dus niet relevant voor de politie. Ik kwalificeer dit als een inperking van het demonstratierecht, omdat het evident een afschrikwekkende werking heeft.’ 

Volgens Roorda is het de vraag of de inperking is toegestaan volgens het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM). ‘Dat mag alleen als het noodzakelijk is. Maar dat zie ik niet. Dit huisbezoek staat op zeer gespannen voet met het EVRM.’ 

Huisbezoeken overal in het land

De zaak in Amersfoort staat niet op zichzelf.

In 2021 stonden agenten op de stoep bij twee activisten in Tilburg die deelnamen aan protesten tegen woningnood. Eind 2022 meldde Amnesty International in een rapport dat veertien activisten een ‘intimiderend’ huisbezoek hadden gekregen. Bij geen enkel huisbezoek ging het om het ‘faciliteren’ van een komende demonstratie, laat onderzoeker Vera Prins van Amnesty International weten. ‘De mensen met wie we spraken voor ons onderzoek kregen dezelfde soort vragen als de vrouw in Amersfoort.’

‘Als je wilt faciliteren, kun je als politie de woordvoerder van een actiegroep bellen’

Wat Prins opvalt, vertelt ze, is dat de politie niet de organisatoren van een demonstratie opzoekt, maar ‘gewone’ demonstranten, net als in het filmpje. Dat is volgens haar een aanwijzing dat het om iets anders gaat dan faciliteren. ‘Als je wilt faciliteren, kun je als politie de woordvoerder van een actiegroep bellen. Zo’n bezoek is een signaal: we weten wie je bent en we weten waar je woont. En we verzamelen gegevens over je.’  

Modus operandi

Navraag bij acht activisten

leert dat leden van dergelijke groepen al jarenlang en door het hele land thuis worden opgezocht. En dat het daarbij niet gaat om het ‘faciliteren’ van een komende demonstratie. 

Een van hen was in 2023 aanwezig bij een demonstratie van XR op de A12, waarna de politie op de stoep stond van haar huis in Tilburg. ‘Ze vertelden dat ze bezorgd waren over mij en vroegen zich af hoe het met mij ging,’ vertelt Ingrid Ramaan. ‘Volgens mij was mijn openbare post op Facebook over de actietraining die ik ging geven de reden voor het politiebezoek.’  

‘Tientallen’ demonstranten van XR hebben huisbezoek gehad, blijkt uit de dagvaarding en bijbehorende stukken die Follow the Money heeft ingezien. Hun getuigenissen maken deel uit van de rechtszaak die de actiegroep heeft aangespannen tegen de politie. 

Politie vraagt ‘in principe’ nooit naar de motieven van demonstranten

De politie bezocht in 2022 een van hen vlak voor een demonstratie, staat in de dagvaarding. ‘Of ik van plan was om aan de demonstratie mee te doen, en of ik wist dat daar mogelijk consequenties aan zouden zitten. Ik had sterk de indruk dat het doel van dit bezoek intimidatie was.’

Volgens advocaat Jebbink is sprake van een modus operandi: agenten komen met zijn tweeën onaangekondigd langs, vaak in uniform en soms nadat ze de politieauto ‘goed zichtbaar voor alle buren’ hebben neergezet. ‘Ze vragen naar eerdere of toekomstige demonstraties en de rol en beweegredenen van de XR-demonstrant. En ze maken duidelijk dat de politie over allerlei persoonlijke informatie over de demonstrant beschikt.’ Waarom ze aan de deur staan, zeggen ze niet.

In een reactie laat een woordvoerder weten dat de politie ‘in principe niet naar de motieven van demonstranten vraagt’.

De ontbrekende persoonsgegevens

De agent in Amersfoort vroeg schijnbaar uit het niets aan de vrouw: ‘Ga je inderdaad binnenkort verhuizen?’ 

Waar haalt de politie die informatie vandaan? En wat doet de politie met de antwoorden, gebruiken ze die wellicht om een profiel van iemand te maken? Om hierover meer duidelijkheid te krijgen, deden de activisten een inzageverzoek bij de politie. Maar in de dossiers die ze ter inzage kregen, staat helemaal niets over een huisbezoek. 

De vraag is waar de politie dan wel de informatie over de huisbezoeken opslaat, stelt de advocaat van de activisten: ‘Deze informatie moet worden opgeslagen volgens de voorschriften van de Wet Politiegegevens (Wpg), zodat die voor burgers inzichtelijk is.’

Hierover heeft XR per brief eind vorig jaar vragen gesteld, die de politie tot nu toe niet heeft beantwoord. Een politiewoordvoerder laat weten dat ‘niet ieder contact dat een agent met een burger heeft, wordt geregistreerd'.

Team Openbare Orde en Inlichtingen

Dat de politie over allerlei informatie over demonstranten beschikt, doet de advocaten vermoeden dat het Team Openbare Orde en Inlichtingen (Tooi) van de politie betrokken is bij de huisvisitaties. 

Deze dienst – opgericht in 2013 – kwam in mei 2023 in opspraak vanwege interne documenten die RTL Nieuws in handen kreeg. Daaruit bleek dat Tooi informatie verzamelt over mensen die een risico zouden vormen voor de openbare orde, onder wie klimaatactivisten. Maar de politiedossiers over deze vermeende onruststokers in handen van RTL Nieuws wezen erop dat het ging om vreedzame demonstranten. 

Het Tooi infiltreert in groepen, volgt mensen ‘heimelijk’, betaalt informanten en bekijkt wat mensen online doen. ‘Dit zijn praktijken van een politiestaat,’ zei hoogleraar strafrecht Sven Brinkhoff van de Universiteit van Amsterdam tegen RTL Nieuws. Want alleen het feit dat de politie vermoedt dat er een verstoring van de openbare orde aankomt, is onvoldoende aanleiding voor zulke ernstige inbreuken op de privacy, zeiden ook andere deskundigen.

De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) startte in april 2024 op verzoek van de Tweede Kamer een onderzoek naar Tooi. Een van de onbeantwoorde vragen is of de dienst wel de bevoegdheid heeft om mensen online te volgen via sociale media of mee te kijken in besloten chatgroepen. 

Opvallend genoeg blijkt uit antwoorden van het ministerie van Justitie en Veiligheid op vragen van de AP medio vorig jaar dat er geen wettelijke grondslag is voor online zoekactiviteiten van Tooi. Wel verzekerde de minister dat het uitgangspunt is dat Tooi geen informatie inwint over individuen. 

Wat betekent dit voor de huisbezoeken aan de activisten? De XR-advocaten geven alvast een schot voor de boeg in hun dagvaarding: als Tooi toch actief is bij de huisbezoeken is dat volgens hen illegaal.

Het kort geding van XR tegen de staat dient op 14 mei bij de rechtbank Den Haag. 

https://www.ftm.nl/artikelen/politie-jokt-over-reden-huisbezoeken-demonstranten?utm_medium=social&utm_source=instagram

maandag 31 maart 2025

Norse Mythology and Nazi Propaganda

 

Norse Mythology and Nazi Propaganda

Home         Norse Mythology and Nazi Propaganda

People waiting in line for food during WWII in Oslo, Norway.

September 6, 2017

Cross Section

EssayNon-Fiction

No Comments

By Aidan Neher

Carleton College

Introduction

November 1918, World War I ended. With the signing of the Treaty of Versailles, the German Empire was replaced with the Weimar Republic. Portions of Germany were gifted to its neighbors, heavy reparations were imposed and democracy was forced.[1] Burdened with war reparations, Germany’s economy worsened, unemployment grew and starvation became common.[2] The country’s people, searching for direction, turned to various forms of extreme nationalism, and war veteran Adolf Hitler and the Nazi party rode the wave of nationalistic fervor and took control. By eliminating all other political parties, censoring the media and imprisoning political opponents, Hitler and the Nazis quickly established a totalitarian regime known as the Third Reich before instigating World War II with the invasion of Poland.[3] Throughout the Third Reich, Hitler and the Nazis aimed to create a “neo-pagan ‘religion of the blood’ with Adolf Hitler as the godlike figure at its heart” to unify Germanic and “Aryan” peoples about a common past.[4] Heinrich Himmler, head of the SS and the second most powerful person in Germany for much of the war, was the main founder of this new German sect and chiefly contributed to the misappropriation of certain Norse myths and symbols to Nazi ideologies.[5] Evidenced by the ban of Norse symbols, such as the swastika, sig-rune and wolfsangel, in Germany, a stigma surrounds the study of Norse mythology.[6] Examining World War II Nazi propaganda rooted in Scandinavian myths and symbols sheds light on the tragedy that is the scholarly avoidance of Viking myths and symbols.

 

This essay aims to briefly discuss the misappropriation of Norse mythology by the Nazis, which is exemplified in eight carefully composed posters. These cases have been categorized based on four themes that have combined to socially stigmatize Norse mythology for years after the war. The first two posters (artifacts 1 and 2) pair the Third Reich’s specialized SS military personnel alongside noble-looking Vikings to portray the SS as honorable and effective soldiers.[7] The second two posters (artifacts 3 and 4) liken Nazi Germany’s expansion during World War II to that of their Viking ancestors between 700 and 1000 AD via popularized images of Viking ships in order to promote Nazi Germany’s expansion as predestined.[8] Next, to suggest a common past between Scandinavian countries and Germany, the third pair (artifacts 5 and 6) directly associates Nazism with images of certain Viking mythological tales.[9] The final pair (artifacts 7 and 8) also provokes associations between Nazism and aspects of Viking mythology but focuses specifically upon the winter leading up to the Vikings’ judgment day, Ragnarok.[10] Of course, Norse mythology does not objectively support Nazi ideologies. Viking myths, sagas and symbols had extremely different meanings and connotations before the Nazis rose to power. In this essay, comparisons given between Nazi propaganda and Viking history are meant to distance Nazism from Viking mythology and consequently encourage the study of Viking history.

 

 

 

The SS: Viking reincarnates

The proceeding pair of images (artifacts 1 and 2) shows the SS, Nazi Germany’s elite military branch, together with Norse warriors and ships. Heinrich Himmler, head of the SS, was a devoted occultist who, taken with Hinduism’s caste system and belief in reincarnation, carried a copy of the Bhagavad-Gita with him on his travels; he also led a search for the “Aryan Holy Grail.”[11] Working together with Karl Maria Willigut, who thought himself descended from the Norse god Thor and was known as “Himmler’s Rasputin,” Himmler seemingly aimed to ignite Germany’s intense nationalism with a new “religion of blood.”[12] While not entirely convinced by Himmler’s mixture of paganism and racialism, propaganda minister Joseph Goebbels nonetheless valued the lore as a tool for promoting the war effort.[13] The propaganda posters in this essay’s proceeding discussion clearly demonstrate Goebbels’ desire to base the Nazi war effort on a common, Norse foundation. The Nazi propaganda addressing “Nordmenn” (artifact 1) is meant to recruit fresh soldiers, asking Norwegian volunteers to “fight for Norway.”[14] It depicts a soldier from the SS next to a ghost-like image of a Norse warrior. The two similarly don determined facial expressions as they stare into the distance to create the façade that both warriors have similar, predestined and noble goals. Visually pairing the SS soldier with the Norse warrior was meant to define Himmler’s SS soldiers as the time period’s elite warriors. Next, the “SS-Dagen 1943” poster (artifact 2) from Oslo displays a member of the SS holding a sword and shield above a Viking ship manned with a full crew.[15] Meant to promote celebration of SS day, the imagery of this poster also holds up SS members as mythical beings, seemingly prepared to carry out a fate-driven plan.

 

(Artifacts 1 and 2)

 

 

 

 

 

 

One aspect neglected thus far is the prominence of two symbols used in the Viking Age that have since been strongly associated with Nazi ideologies. The first, the swastika, is emblazoned on the front of the Norse shield in Artifact 2. This specific image of a swastika has curved ends instead of the more familiar right-angled ones. This could be classified more specifically as the sonnenrad, or sunwheel swastika, which was the Old Norse representation of the sun that was donned much later on the uniforms of Waffen-SS Scandinavian divisions ‘Wiking’ and ‘Nordland.’[16] Popular amongst Germanic, Norse and Anglo-Saxon people and others throughout the globe, the swastika is much older than the Nazi party.[17] Scholars believe that the symbol had several meanings between early societies, but none promoted the radical ideological values the Nazis attributed to it. Specifically within Norse society, the well-known version of the swastika is believed to have signified Thor’s spinning hammer and the sound of thunder while the sonnenrad, sunwheel swastika, symbolized the sun.[18] Found on weapons and scabbards, temples and burial sites, the swastika acted as a multicultural, ritualistic source of power and inspiration.[19] In contrast, Hitler explained the swastika in Mein Kampf as a symbol for the mission of “the struggle for the victory of Aryan mankind.”[20] His and the rest of the Nazi party’s use of the swastika as a symbol for their violent movement based on the interests of one ethnic group ignores the symbol’s multicultural and wholesome origins. The unbreakable bond the Nazis drew between them and the swastika instigated its ban in many institutions today.[21] The second commonly recognized symbol prominent in these posters is the Norse sig rune, which was used as the letter “S” in many runic inscriptions.[22] Instead, in 1931, graphic designer and SS-Sturmführer Walter Heck, while employed by a badge-manufacturing firm, drew two sig-runes side by side.[23] The SS then paid him 2.50 Reichsmarks for the rights to his design and renamed the Norse sig rune siegrune (victory rune).[24] Wherefrom the symbol has, similar to the swastika, become synonymous with Nazi ideologies.

 

This misappropriation has led to the symbols being banned in Germany, as well as some scholars and schools avoiding research of the symbols’ histories for fear of stigma.[25] Such stigma contributes to false but popular myths about the Vikings. The fact that myths such as the Vikings preceding the Romans and the Vikings wearing horns on their helmets are generally accepted testifies to the mass ignorance of the Vikings’ character and lore.[26] Thus, conscious efforts must be made to segregate Norse history and mythology from Nazi ideologies to encourage study of the influential culture.

 

Germanic history and fate

This section’s posters (artifacts 3 and 4) both emphasize images of the prototypical Viking ship.[27] The “Nordmannafolket” poster (artifact 3) shows the bow of a ship alongside a compass and a map. While the imagery of Artifact 3 does not directly reference the Nazis, it performs work similar to other, more obvious examples of Nazi propaganda in Scandinavia during World War II. Artifact 3 was an advertisement for an exhibition in Oslo meant to remind Scandinavians of their naval pioneering during the Viking Age.[28] Meanwhile, Artifact 4 shows a member of the SS accepting a recruit in front of another Viking ship.[29] This image of the SS accepting recruits for its voyage was meant to recruit Norwegian volunteers for the Waffen-SS (a special SS regiment composed of German and foreign volunteers) and the Norwegian legion to travel east, like their Viking forefathers, to fight Bolshevism.[30] The aim of artifacts 3 and 4 draw parallels to the manner with which United States’ officials purported the concept of Manifest Destiny to encourage expansion westward to the Pacific Ocean.

 

 

Members within the Nazi hierarchy intended to instill belief in its citizens that their war for expansion was predestined.

 

(Artifacts 3 and 4)

Additionally, the Nazis attempted to convey the Norse people as a united people who worked together to conquer and settle. Their version of Norse history, however, neglects the heterogeneous climate of Europe during the years of Viking expansion. Diverse environments segregated peoples geographically, preventing the establishment of expansive nations.[31] Early, local chieftains independently ruled small Viking communities. While rulers of more organized kingdoms arose eventually in Denmark, Norway and Sweden, nationalist sentiments remained low.[32] Regional differences and needs frequently caused conflict amongst Scandinavians despite the fact that they shared similar language and religious beliefs. Furthermore, Viking colonies abroad (e.g. Iceland) generally did not report to a king back home as most colonies arose from people seeking freedom from political and religious oppression at home.[33] Note that the peoples who lived within the borders of 20th century Germany during the Viking Age have not been mentioned yet. Infertile soils of southern Jutland acted as a natural buffer zone between the German peoples to the south and the Scandinavians to the north.[34] While there is evidence of similar religious and language origins, the mostly land-locked Germanic tribes did not partake in the naval expansion along with the Vikings of Scandinavia. Germans, thus, do not fit quite as nicely into the Viking motif. Most of the popularized raiders and settlers instead came from lands that are now Denmark, Iceland, Norway and Sweden. Flaws thus exist in the Nazis’ use of Norse ships as symbols for predestined fate and unified past and ignore the fact that the Germans were not directly involved in the rapid Viking expansion.

 

 

 

 

 

 

 

Viking myths and symbols

Since the middle ages, the Vikings have been regularly portrayed as cruel, cunning and of “super-human stature.”[35] One myth that has consistently provoked debate amongst scholars is the level of violence used by Vikings, particularly against the Church.[36] The biases of the literate monks writing these sources must be taken into account and compared to archaeological finds. Another factor limiting general knowledge of the Vikings is the stigma of the field that has been created by Nazi propaganda. The bond forged between Norse mythology and Nazism by Nazi propaganda is demonstrated in the proceeding two posters (artifacts 5 and 6).[37] Artifact 5 includes a Norse sword and shield combatting a red wolf to warn the public of impending danger. The red wolf is meant to symbolize the menacing Soviets to the East but could also be an allusion to the wolf Fenrir, son of Loki, who is a key character in two Norse stories. In the first, Fenrir was brought up in the home of the gods, Asgard, but he grew so large and fierce that only the god Tyr dared to feed him. Fenrir became so fearsome that dwarfs, guided by Odin’s wisdom, forged a chain to restrain him. The wolf believed the chain not a threat; nonetheless, he did not allow the gods to place it on him until someone placed his hand between his jaws. Brave Tyr did so, losing his hand but restraining the wolf.[38] The actions and consequences of the binding of the wolf provide more credence to the allusion to Fenrir in Artifact 5. The Nazis wanted their citizens to believe the Soviets were a grave threat that would bite if not put down properly. The second Norse story in which Fenrir plays a key role is that of Ragnarok. Ragnarok, preceded by a period of bitter winter and great wars, is the Norse faith’s judgment day. In it, Fenrir advances with “his great gaping jaws filling the gap between earth and sky” along with the mischievous Loki, the great serpent and the giants to do battle with the gods and men.[39] Death consumes the world as the wolf devours Odin before the wolf is slain by the young god Vidar. The sea finally engulfs the world before Odin’s son Balder rises again to lead the worlds into a new age.[40] Again, Fenrir’s role in Norse mythology parallels the aims of Nazi propaganda in Scandinavia. The Nazis professed that if the Soviets were not sufficiently repressed, they would rise like Fenrir to kill. This allusion by the Nazis to Norse mythology in their propaganda has regrettably fostered greater association between Nazism and Viking lore.

 

(Artifacts 5 and 6)

Artifact 6 contains another intriguing appropriation of Norse mythology.[41] The poster displays a god-like Norwegian figure fighting against “our country’s enemies”: murder, sabotage, terror and the red front. One striking characteristic of the figure presented is his lack of protection in the heat of battle. The Norse berserks who in a god-fueled frenzy did not feel the bite of steel possibly inspired the imagery used in Artifact 6.[42] The character, similar to Norse berserks, seems to be protected by the gods’ blessings instead of physical armor to purport Norwegian involvement with the Nazis as righteous.[43] Representations of Norse mythology in Nazi propaganda further tabooed the study of Norse mythology, contributing to the public’s illiteracy in Norse stories and religion.[44]

Men of the north

The last two images (artifacts 7 and 8) demonstrate themes mentioned earlier in this essay while also introducing another motif meant to further the association between the Nazis with the Norse.[45] Artifact 7 on the left displays a soldier from the SS in front of a background of cold, icy mountains. Similar to Artifacts 1 and 2, the soldier is gazing into the distance, possibly focused on the future. In addition, the soldier has a swastika and a sig rune emblazoned on his uniform. As mentioned previously, the use of these symbols served to unite the Germans and Scandinavians under one, nearly religious cause. The major feature lacking from the previous six posters but present in these two is the mountains in the background. Ice and snow atop the peaks serve to remind the citizens of Nazi occupied Scandinavia of their similar climates and environments. Appropriation of such mountains to Nazi propaganda helps promote unity amongst men of the north because climate and available natural resources greatly impact historical cultural values.

 
(Artifacts 7 and 8)

 

 

 

 

 

Similar to Artifact 7, Artifact 8 presents cold mountains.[46] Artifact 8 does so more mystically, however, with a starry sky to represent the heavens. The poster depicts three large, icy peaks dominating the background with three swords held upright in the foreground, displaying insignias from each of the three “Nordic” nations: Norway, Nazi Germany, and Finland. As with Artifact 7, the cold mountain imagery could remind northern countries of their common environments. Perhaps the mountains in this poster, in conjunction with the stars and swords, are intended to join three nations around a supposedly common Norse heritage in the fight “for frihet” (for freedom). Artifact 8’s combined imagery prompts association with themes key to the Norse myth Ragnarok and the long and bitter winter that precedes it.[47] Thus, tall, icy peaks could symbolize the looming judgment day on which Norway, Nazi Germany, and Finland must unite as the gods did at Ragnarok to combat evil forces. Similar to the red wolf and the shirtless warrior in Artifacts 5 and 6, the icy images in Artifact 7 and 8 provoke associations between Nazi Germany with Norse mythology.

 

Conclusion

Economic instability within Germany post-World War I created a void within the country’s power structures that the Nazis filled. During their reign, they attempted and succeeded in part to establish the dominance of a Nordic “Aryan” race via the cruel purge of unwanted peoples, and in doing so the Nazis misappropriated several Norse myths and symbols. The eight examples of Nazi propaganda presented in this essay reveal the bending of Norse mythology for the party’s own needs via clear themes. These themes, common to other Scandinavian Nazi propaganda, include: determination of Nazi Germany’s elite SS branch as a mystical reincarnation of the Vikings of old; associations between Nazi expansion and the Vikings’ expansionary period; and, finally, the visual comparisons between Nazi ideologies and Viking mythology. These have, in some instances, antagonistically combined to discourage the study of certain aspects of Viking mythology by students and scholars. Therefore, while difficult, Norse mythology and images must be judged independent of the version venerated by the Nazis to combat the popular ignorance that surrounds Norse history.

Acknowledgements

First, I would like to recognize Dr. Janis Granger at DIS Study Abroad in Scandinavia for sparking a strong interest in incredible Norse myths and sagas and providing critiques to this essay. I would also like to acknowledge Carleton College for the opportunity to study the Vikings in Sweden and Denmark during the fall of 2016. Finally, I would like to thank Mats and Elisabeth Kamryd for generously hosting me and immersing me within Scandinavian culture.

 

Bibliography

Coupland, Simon. “The Vikings on the Continent in Myth and History.” History 88, no. 290 (2003): 186-203.
Davidson, H.R. Ellis. Gods and Myths of Northern Europe. London: Penguin Books, 1990. Print.

Duke, Selwyn. “Hitler and Christianity: Nazism Was Not One of the Fruits of Christianity, but of Its Rejection. Adolf Hitler and His Minions Sought Not to Serve Christ, but to Replace Christ.” The New American, June 9, 2008. Accessed December 28, 2016. ProQuest.

Haywood, John. The Penguin Historical Atlas of the Vikings. London: Penguin Books, 1995. Print.

Hitler, Adolf. Mein Kampf. Boston: Houghton Mifflin, 1971: 928. Print.

Jones, Gwyn. A History of the Vikings. 2nd edition. New York: Oxford University Press, 1984. Print.

Lumsden, Robin. Himmler’s SS: Loyal to the Death’s Head. Gloucestershire, UK: The History Press, 2009. 2013. Accessed January 11, 2017.

“Norway WW2 Propaganda Collection – DigitalPosterCollection.” DigitalPosterCollection. N.p., 30 Mar. 2016. Web. 27 Sept. 2016.

Pauley, Bruce F. Hitler, Stalin, and Mussolini: totalitarianism in the twentieth century. 4th ed. Wheeling, IL: Harlan Davidson, 2015: 48-49.

Schreiber, Mordecai, and Mordecai Paldiel. Explaining the Holocaust: how and why it happened. Eugene, OR: Cascade Books, 2015.

“Section 86a: Use of Symbols of Unconstitutional Organizations”. Criminal Code (Strafgesetzbuch, StGB). German Law Archive, as promulgated November 13, 1998.

 

Endnotes

[1] Schreiber, Mordecai, and Mordecai Paldiel. Explaining the Holocaust: how and why it happened. Eugene, OR: Cascade Books, 2015: 23.

[2] Ibid. 23.

[3] Pauley, Bruce F. Hitler, Stalin, and Mussolini: totalitarianism in the twentieth century. 4th ed. Wheeling, IL: Harlan Davidson, 2015: 48-49.

[4] Duke, Selwyn. “Hitler and Christianity: Nazism Was Not One of the Fruits of Christianity, but of Its Rejection. Adolf Hitler and His Minions Sought Not to Serve Christ, but to Replace Christ.” The New American, June 9, 2008. Accessed December 28, 2016. ProQuest.

[5] Ibid.

[6] “Section 86a: Use of Symbols of Unconstitutional Organizations”. Criminal Code (Strafgesetzbuch, StGB). German Law Archive, as promulgated November 13, 1998.

[7] “Norway WW2 Propaganda Collection – DigitalPosterCollection.” DigitalPosterCollection. N.p., 30 Mar. 2016. Web. 27 Sept. 2016.

[8] Ibid.

[9] Ibid.

[10] Ibid.

[11] Duke. “Hitler and Christianity.”

[12] Ibid.

[13] Ibid.

[14] “Norway WW2 Propaganda Collection.”

[15] “Norway WW2 Propaganda Collection.”

[16] Lumsden, Robin. Himmler’s SS: Loyal to the Death’s Head. Gloucestershire, UK: The History Press, 2009. 2013. Accessed January 11, 2017.

[17] Davidson, H.R. Ellis. Gods and Myths of Northern Europe. London: Penguin Books, 1990: 82. Print.

[18] Ibid. 83.

[19] Ibid. 83.

[20] Hitler, Adolf. Hitler, A. Mein Kampf. Boston: Houghton Mifflin, 1971: 928. Print.

[21] “Section 86a: Use of symbols.”

[22] Jones, Gwyn. A History of the Vikings. 2nd edition. New York: Oxford University Press, 1984. Print.

[23] Lumsden, Robin. Himmler’s SS.

[24] Lumsden, Robin. Himmler’s SS.

[25] “Section 86a: Use of symbols.”

[26] Coupland, Simon. “The Vikings on the Continent in Myth and History.” History 88, no. 290 (2003): 186-203.

[27] “Norway WW2 Propaganda Collection.”

[28] “Norway WW2 Propaganda Collection.”

[29] Ibid.

[30] Lumsden, Robin. Himmler’s SS.

[31] Jones. A History of the Vikings.

[32] Ibid. 75.

[33] Ibid. 285.

[34] Haywood, John. The Penguin Historical Atlas of the Vikings. London: Penguin Books, 1995: 16. Print.

[35] Coupland. “The Vikings on the Continent.”

[36] Ibid.

[37] “Norway WW2 Propaganda Collection.”

[38] Davidson. Gods and Myths.

[39] Ibid. 37.

[40] Ibid. 38.

[41] “Norway WW2 Propaganda Collection.”

[42] Davidson. Gods and Myths.

[43] Ibid.

[44] Coupland. “The Vikings on the Continent.”

[45] “Norway WW2 Propaganda Collection.”

[46] “Norway WW2 Propaganda Collection.”

[47] Davidson. Gods and Myths.

Aidan NeherNazi GermanyVikingsWWII


https://crosssection.gns.wisc.edu/2017/09/06/norse-mythology-and-nazi-propaganda/