Column
I
Goede voorspeller
Een paar weken geleden schreef ik hier over zonnepanelen en batterijen die volgens een nieuwe studie samen kernenergie irrelevant gaan maken. In het verlengde daarvan zocht ik naar het laatste nieuws over de ontwikkelingen bij batterijen, en die blijken weer eens razendsnel te gaan.
Dat wil zeggen, als je de Nederlandse batterij-deskundige bij uitstek, Auke Hoekstra, mag geloven. En ja, ik heb sterk de neiging dat te doen. Hoekstra voorspelde jaar in jaar uit dat de groei van zonnepanelen in de wereld veel sneller zou gaan dan het internationale energiebureau IEA voorzag. En Hoekstra kreeg alle jaren gelijk. Zo ook voorspelde hij al zeven jaar geleden dat ook zware vrachtwagens op batterijen zouden gaan rijden en niet op waterstof. En hij krijgt opnieuw gelijk.
Oneindig veel natrium
Deze zomer heeft hij eens goed naar nieuwe batterij-ontwikkelingen gekeken en daar werd hij heel optimistisch van. De reden is wat er volgens hem binnenkort aankomt: de zogeheten sodiumbatterij. Sodium heet in het Nederlands gewoon natrium en dat gaat in de volgende generatie batterijen lithium vervangen, zo is de verwachting.
Natrium is overal ter wereld makkelijk te winnen. Het is namelijk de helft van gewoon zout: keukenzout, zeezout. Dat zout bestaat uit natrium en chloor, met NaCl als formule. Haal die twee uit elkaar en je hebt oneindige hoeveelheden natrium dat ook nog zo goed als niets kost.
Van 1500 naar 8 dollar per kWh
Lithium-ion batterijen zijn sinds een jaar of dertig de werkpaarden voor eerst laptops en mobieltjes, en vervolgens ook voor elektrische auto’s. De grote hoeveelheden die voor auto’s nodig waren, zorgden voor een ongekende prijsdaling. Vijftien jaar geleden kostte een batterij nog 1500 dollar voor één kilowattuur (kWh) aan opslag, nu is dat bij lithium-ion nog maar net 100 dollar.
Maar een jaar of vijf geleden kwam de lithium-ijzer-fosfaat batterij op, de LFP- batterij. IJzer en fosfaat vervangen daarin het veel duurdere nikkel en kobalt. De prijs van een LFP-batterij zit nu al rond de 50 dollar per kWh. Veel auto’s worden nu van die LFP-batterijen voorzien.
Maar het kan dus nog beter, met natrium in plaats van lithium. Dat is zo veel goedkoper dan lithium, dat volgens Hoekstra over vijf jaar batterijen nog slechts 8 dollar per kWh zullen kosten. De mogelijkheden die dan ontstaan, zijn schier eindeloos.
Overal batterijen
In Nederland moeten we door de energietransitie ons stroomnetwerk voor 236 miljard euro versterken, memoreert Hoekstra. In plaats daarvan kunnen we ook overal goedkope batterijen neerzetten, die heel lokaal voor energie zorgen. Die batterijen zouden dan zo’n 5 miljard euro kosten en een groot deel van de 236 miljard aan investeringen in het netwerk overbodig maken. Dat klinkt mij in de oren als zijnde een goede deal.
Zelf denk ik meteen aan nog een heel ander effect. China is dé grote leverancier van batterijen. En net nu we in Europa een grote fabrikant van lithium-ion batterijen aan het optuigen zijn, het Zweedse Northvolt, verrast China de wereld met de veel goedkopere LFP-batterijen. Dat schiet dus niet op voor Europa.
Kom op TU Delft!
Wat nu als wij in Europa eens vol gas geven bij het ontwikkelen én produceren van natrium-batterijen? Nota bene in Nederland hebben we aan de TU Delft een kenniscentrum dat opmerkelijke vooruitgang heeft geboekt bij het verbeteren van deze batterij-technologie. En alle grondstoffen voor die batterij heeft Europa binnen de eigen grenzen.
We hebben nú de kans om in de ratrace naar de goedkoopste en beste batterij minstens mee voorop te lopen, of misschien zelfs wel de leiding te nemen. Ik zou zeggen: kom op Brussel, kom op Berlijn, Parijs en Londen, kom op Delft!
Vincent Dekker schrijft over innovaties en ontwikkelingen op het gebied van groene energie, dichtbij en ver van huis. Meer afleveringen op trouw.nl/vincentwilzon. Vincent heeft ook een podcast, onder meer over warmtepompen – beluister die via deze link of zoek hem op via de bekende kanalen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.