Citaat : "Het liefst zou de partij echter zien dat er nieuwe verkiezingen voor de Tweede Kamer worden uitgeschreven."
1. Het uitlokken van nieuwe, en hoogstwaarschijnlijk uitermate profijtelijke Tweede Kamerverkiezingen voor en door het hyper-ambitieuze FvD zou wel eens sneller kunnen plaatsvinden, dan menigeen op dit moment nog voor mogelijk zal houden.
2. Immers, omdat het huidige vier partijen kabinet Rutte in de Tweede Kamer slechts op de meerderheid van één enkele zetel is gebaseerd en de persoon die het meest in aanmerking komt, om een eind aan deze meerderheid te maken door met medeneming van de eigen Kamer-zetel over te stappen naar het FvD , Wybren van Haga van de VVD heet, zou slechts de aanvullende desertie van een miniem aantal opportunistische collega VVD leden van Van Haga benodigd zijn, om dit kabinet dermate zwaar onder druk te zetten, dat zich zo maar een fataal kabinetscrisis-scenario zou kunnen aandienen.
3. Natuurlijk zou Rutte in dat geval kunnen proberen om zijn dan - conform voormeld mogelijkheid-scenario - te ontstane minderheidskabinet, ad hoc te verbreden middels de eventuele instroom in de coalitie van PvdA of GL Kamerleden, maar dat is voor die partijen zeker niet per definitie een aanlokkelijk vooruitzicht (want kent mogelijk een hoog afbreukrisico).
4. Buitendien lijkt Rutte zich momenteel zelf nadrukkelijk voor te sorteren om na de komende EU parlement verkiezingen in mei, binnen één van de dan opnieuw te formeren bestuursorganen van de EU, een rol van enige betekenis te gaan spelen. (EU commissie-voorzitter of EU-president wellicht?).
5. De huidige VVD Tweede Kamer-fractievoorzitter Dijkhoff zal in een dergelijk ontwikkelingsscenario dan waarschijnlijk worden gepresenteerd als de beoogde opvolger van Rutte, als premier annex partijleider.
6. Dijkhoff nu, heeft zich in zijn politieke loopbaan al eerder geprofileerd als iemand die - vanuit tactische of ideologische overwegingen – zeer wel in staat is, om politieke standpunten in te nemen (zoals tijdens het klimaatdebat en het vreemdelingen-debat), die zich minimaal richting het relatief rechts-extremistische gedachtegoed van het FvD lijken te bewegen.
7. Echter, mochten Baudet en zijn verkiezingsstrategen besluiten om bij voorbeeld toe te slaan op het moment van de voormelde (mogelijke) machtswisseling in de VVD-top c.q. personeelswisseling in het huidige coalitie-kabinet, dan zou dat de kansen op het verzilveren van het huidige, klaarblijkelijk uitermate gunstige electorale momentum voor het FvD,, nog eens exponentieel kunnen doen toenemen.
8. Teneinde dat succes niet alleen in zetelwinst te kunnen omzetten, maar ook in een mogelijke regeringsdeelname en een bijbehorend coalitie-akkoord, is evenwel nog iets van een andere orde, want welke partijen - behalve de PVV en mogelijk de VVD) - zullen zich geroepen voelen om een coalitie met het FvD aan te gaan.
9. In datzelfde kader is het eveneens van belang om te weten, of de potentiële "enorme zetelwinst" van het FvD na eventueel op korte termijn te organiseren nieuwe TK verkiezingen, niet grotendeels tot stand zal komen, ten laste van de bestaande rechtse partijen, zoals de PVV, de VVD en mogelijk het CDA en dus op rechts per saldo geen regeringsmeerderheid te vinden zal zijn.
10. Anderzijds zal zich zeker een aantal teleurgestelde SP kiezers uit de categorie protest-electoraat, bij het FvD aansluiten, zoals klaarblijkelijk eveneens bij de laatste Statenverkiezingen lijkt te zijn gebeurd, dus ook de formatie-opties ter linkerzijde kunnen daardoor afnemen.
11. Hoe het ook zij, enige snelheid lijkt sowieso geboden voor Baudet, want de kans is zeker niet uitgesloten, dat de personele invulling van de huidige, pas veroverde Staten en Eerste Kamerzetels, binnenkort zo maar voor enige zeer nadelige negatieve publiciteit zou kunnen gaan zorgen.
12. Daarbij doel ik niet zozeer op logistieke problemen, zoals het al dan niet op voorraad hebben van voldoende wettelijk gekwalificeerde kandidaten om alle beschikbare zetelposities c.q. bestuurlijke posten stante pede in te vullen, of op LPF-achtige taferelen, maar denk ik eerder aan kandidaten van wie na enige journalistieke research bij voorbeeld, onverhoopt zou kunnen blijken, dat zij (zelfs voor FvD begrippen) een minder politiek-correcte achtergrond blijken te bezitten, dan gedacht.
13. Zoals bekend verondersteld mag worden, ziet namelijk een niet onaanzienlijk aantal leden van het notoir extreem-rechtse, neo-nationalistische en xenofobische "Studie-genootschap" Erkenbrand, in Baudet een zekere nieuwe Leider.
14. Het zou dus zo maar hebben kunnen plaatsvinden, dat een of meerdere FvD kandidaten voor de Provinciale Staten en/of de Eerste Kamer, zich bij het FvD hebben aangemeld, zonder dat de screening door de FvD partijorganisatie, dit aan het licht heeft gebracht.
15. Ik ga daarbij vooralsnog uit van de veronderstelling dat het FvD niet zo naïef zal zijn geweest, om bewust kandidaten met een extreem-rechtse achtergrond als die van Erkenbrand tot haar kieslijsten toe te laten, (een achtergrond, die zelfs kan reiken tot onvervalste neo-nazistische sympathieën).
16. Hoewel Baudet zich in het verleden - al dan niet om tactische redenen - openlijk heeft uitgesproken tegen radicale rechts-extremistische organisaties als (de door de AIVD geobserveerde) Erkenbrand, lijkt hij zich in deze materie toch ook een zekere ambivalentie te hebben veroorloofd.
17. Ambivalentie, getuige bijvoorbeeld (politieke dog whistling) opmerkingen als de navolgende : "Die zelfhaat die we proberen te ontstijgen [..] door de Nederlandse bevolking homeopathisch te verdunnen met alle volkeren van de wereld, zodat er nooit meer een Nederlander zal bestaan. Zodat wie wij zijn, niet meer gestalte kan krijgen.”
18. Ook zijn bezoek aan notoir racistische USA alt-right ideologen als Jared Taylor en positieve opmerkingen met betrekking tot het racistische boek van de PVV-er Bosma over Zuid-Afrika, hebben zeker de indruk gevoed, dat Baudet zich in het openbaar, aanzienlijk politiek gematigder zou kunnen voordoen, dan hij binnenskamers zou kunnen blijken te zijn.
19. Hoewel de sterke verrechtsing van de politiek (die helaas tevens een rechtstreekse bedreiging voor het draagvlak onder onze kostbare en zwaarbevochten democratische beginselen lijkt te impliceren) zich op dit moment wereldwijd als een bosbrand lijkt te verspreiden - en ook de komende EU parlementsverkiezingen hoogstwaarschijnlijk weer een sterke ombuiging naar extreem-rechts te zien zal geven - heb ik mij in dit commentaar maar even beperkt tot een enkel woord over de zorgelijke Nederlandse situatie.
20. Wel moet hier tot slot nog even gemeld worden, dat - in het kader van het gestage voortschrijden en de dito popularisering van het abjecte totalitaire gedachtegoed - de huidige voorzitter van het Euro Parlement (Tajani / Italië) zich bij voorbeeld nog maar zeer onlangs in het openbaar kon laten ontvallen, dat iemand als Mussolini toch "ook veel goede dingen" voor Italië heeft gedaan...
Let op : Rechts-Extremistische Populisten als Baudet profiteren electoraal bezien doorgaans maximaal van het (ook in ons Nederland) regelmatig voorkomende verschijnsel van volkomen disfunctionerende en/of regelrechte (en vaak ongestraft opererende) malafide, overheden op politiek, politiek-bestuurlijk en ambtelijk niveau.
N.B. Het is zeer te betreuren dat ik in mijn voorliggende bijdrage geen links kan plaatsen om de door mij ingebrachte meningen en standpunten ook documentair te onderbouwen : Soit.!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten
Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.