maandag 6 november 2023

Voor Frits Barend veranderde de wereld na 7 oktober volledig. ‘Is dit het Nederland waar wij als Joden willen wonen?’

 


             
Frits Barend:  ‘Nu wij in een moeilijke situatie zitten, verwacht ik dat er ook begrip voor ons is.’
 Beeld Maartje Geels
Frits Barend: ‘Nu wij in een moeilijke situatie zitten, verwacht ik dat er ook begrip voor ons is.’Beeld Maartje Geels

InterviewFrits Barend

Voor Frits Barend veranderde de wereld na 7 oktober volledig. ‘Is dit het Nederland waar wij als Joden willen wonen?’

‘Ik haat niet en wil niet haten. Maar ik wil ook niet gehaat worden. En dat is nu aan de hand’, zegt journalist Frits Barend. Sinds 7 oktober ziet de wereld er voor hem als Joodse Nederlander anders uit.

Ally Smid                                    

Sinds de terreuractie van Hamas in Israël op 7 oktober, waarbij Joden uit hun huizen werden gesleept, verkracht, ontvoerd en vermoord, is voor journalist Frits Barend alles anders. Hij was dat weekend in Buenos Aires waar hij onderscheiden werd vanwege zijn inzet voor de Argentijnse mensenrechtengroep de Dwaze Moeders en zijn verzet tegen het moorddadige Videla-regime.

Afgelopen maandag was de eerste keer dat Barend in het openbaar iets over het Israëlische drama zei bij de feestelijke afsluiting van de Black Achievement Month in Amsterdam. Daar reikte hij de sportprijs uit aan Nigel de Jong, directeur topvoetbal bij de KNVB.

Barend (76), die al z’n hele leven goede contacten heeft in de Surinaamse en Antilliaanse gemeenschap, uitte daar, in een zaal met 90 procent mensen van kleur, zijn bezorgdheid over de positie van de Joden en de toenemende polarisering in Nederland. Hij deed dat met een verwijzing naar de slavernij. ‘Ik doe een beroep op jullie, als zusters en broeders die ook lang zijn vervolgd en onderdrukt. Anton de Kom voelt als een broeder. Die kon als Nederlandse verzetsstrijder het leed van de Joden niet aanzien.’

Rumoer in de zaal

“Toen ik vervolgens dít zei”, vertelt Barend drie dagen later, “ontstond er rumoer in de zaal: ‘Is het zoals historicus Simon Schama laatst in NRC zei: Zolang Joden slachtoffer zijn, kunnen mensen daar prima mee omgaan, maar zodra ze terugslaan, verdwijnt de sympathie?’From the river to the sea, werd er toen een paar keer geroepen. Waarmee, weten we, wordt bedoeld: veeg Israël van de kaart, maak Israël Jodenvrij. ‘En waar moet ík dan heen?’ riep ik in wanhoop uit.

“Advocaat Gerald Roethof, die na mij een prijs uitreikte, begon met te zeggen dat iedereen vrij is om te zeggen wat hij vindt. Dat vond ik klasse. Na afloop bood de organisatie me excuses aan, en liet ook Sylvana Simons me weten dat het niet oké is als ik me niet veilig voel.”

In augustus was Barend nog in Israël, samen met kleinzoon Sam van 17, de zoon van zijn dochter Kim. “Het was een ontroerend weerzien met familie. We hebben sinds 7 oktober een Israël-familie-app. Ik zie sommigen bijna elke dag in de schuilkelders zitten. Ze wonen daar omdat ze in een land wilden wonen waar hun kinderen en kleinkinderen een veilige toekomst zouden hebben.”

Hoop op begrip

Sinds 7 oktober is hij uit zijn doen. “Mijn dochter Barbara zegt me niet te herkennen, omdat ik altijd positief was. Ik heb in mijn werk altijd uitgedragen dat ik niet in groepen denk, en niet in kleur, maar in mensen. Dat heb ik van mijn moeder, die in de oorlog werd verraden door een Nederlandse buurvrouw, maar gered werd door een Duitser.

“Nu wij in een moeilijke situatie zitten, verwacht ik dat er ook begrip voor ons is. We zijn maar met 45.000 Joden in Nederland. Is dit het Nederland waar wij willen wonen, waar Joden hun mezoeza van de deur halen? Waar huizen van Joden worden gefotografeerd?”

Barend weet het, dit is een tijd waarin de strijd tegen het kolonialisme hoogtij viert. En Israëliërs worden als overheersers gezien. Barend: “Een kolonie veroverde je om eraan te verdienen, kijk naar Indonesië, Suriname en Zuid-Afrika. Maar de Israeliërs hebben het land ontwikkeld, keihard gewerkt en zijn er zelf gaan wonen. Het is vreselijk hoe nederzettingen met goedkeuring van de regering uitbreiden op de Westelijke Jordaanoever en wat onschuldige burgers in Gaza overkomt. Maar in Gaza is het gezag in handen van Hamas, die z’n mensen onderdrukt. Maar die hebben Hamas zelf gekozen.”

‘Ik ben die levenslust kwijt’

Ook in de Marokkaanse gemeenschap, die nu als één man achter Gaza staat, is Barend altijd geliefd geweest. Eens in de twee weken gaat hij op bezoek bij oud-Ajacied Abdelhak Nouri, nu 26, en zijn familie. “Mijn neef in Tel Aviv is een groot Ajax-fan, alle grote wedstrijden van Ajax zien ze daar in een sportcafé. En weet je waar ze dan altijd mee beginnen? Met een gebed voor Nouri.”

Barend was wel wat gewend. Vanaf de moord op Pim Fortuyn in 2002 tot ze stopten met de talkshow Barend & Van Dorp in 2006 werden Henk van Dorp en hij bedreigd. Van verschillende kanten. “Ik was daarvoor al vaak de kankerjood.” Lang kon hij ook Rotterdam niet in, als Ajax-Jood.

Toch is het nu anders, zegt Barend. “Joodse kennissen, vrienden en familie zijn doodsbang. Ik was altijd optimistisch, maar heb niet meer de levenslust die ik had. De wereld zal niet meer worden zoals die was. Ik haat niet en wil niet haten. Maar ik wil ook niet gehaat worden om mijn afkomst. En dat is nu aan de hand.”

https://www.trouw.nl/cultuur-media/voor-frits-barend-veranderde-de-wereld-na-7-oktober-volledig-is-dit-het-nederland-waar-wij-als-joden-willen-wonen~b15d8a5f/#:~:text=7%20oktober%20volledig.-,'Is%20dit%20het%20Nederland%20waar%20wij%20als%20Joden%20willen%20wonen,'%2C%20zegt%20journalist%20Frits%20Barend.


-----------------------------------

    Mijn Commentaar :


Inleiding : Hoewel ik - na het brute optreden op de zevende October van Hamas tegen een aantal Joods-zionistische bewoners - die shell-shock / culture-shock van Barend zeer goed kan plaatsen en kan navoelen zelfs, blijf ik toch stellen, dat hij (en velen met hem) een structureel gebrek aan (zelf-) reflectie over zijn feitelijke identiteit (en over al de rechten die hij daaraan meent te kunnen ontlenen) ontbeert.  

1. Immers, ook Barend identificeert zich in zijn reactie één op één met het (valse) concept van Jood (zijn), als iemand die tot een apart mensenras zou behoren - in het rijke bezit van exceptionalistsiche handelings- en  bejegeningsrechten - en niet als iemand die (slechts) een bepaald geloof aanhangt. 

Hij definieert de Joodse identiteit dus als een genetische aangelegenheid (fysieke predestinatie) en niet als de resultante van een intensief indoctrinatie proces (nurture) wat het wetenschappelijk bezien natuurlijk daadwerkelijk is (zie bij voorbeeld het proefschrift van de Joodse geneticus Zoossmann-Diskin hierover).

2. Ook hoor ik in zijn jammerklacht, de echo van de (valse) stelling, dat "de Joden" een onvoorwaardelijke (historisch) recht op Palestina zouden kunnen doen gelden, waarbij eveneens impliciet door hem wordt gesteld, dat dit recht zou worden gevormd door een verondersteld gemeenschappelijke Joodse genen set, die vanuit de oudheid - "door hun verre voorouders" - aan de eigentijdse |Joodse gemeenschap zou zijn doorgegeven.

3. En passant wordt tevens door hem (en door hen die dezelfde opvattingen delen / verkondigen / praktiseren) grotelijks voorbijgegaan aan het feit, dat Palestina niet alleen reeds vele millennia wordt bewoond door de inheemse Palestijnen, maar dat Palestina (Canaan / Mesopotamie) nooit door "het Joodse Volk" zijn bewoond.

4. Ongeacht of "het Joodse Volk" wordt gedefinieerd langs de verhaallijnen van een regelrechte religieuze Mythe, waarin wordt gesproken over "Gods Verbondsvolk", zijnde "het Uitverkoren Volk", dat - na een millennia lange Diaspora - door hun metafysische leider Jaweh, het eeuwige en onvoorwaardelijke recht op "Terugkeer (Alyah naar Zion)" naar "Het Heilige Beloofde Land" zou zijn verleend, of anderszins zou worden gedefinieerd  (*).

5. Daarnaast hoor ik de echo in zijn betoog (narratief) van de wijdverspreide mythe - (namelijk) "wij Joden" hebben dat "verwaarloosde" land ("a land without a people, for a people without land") eigenhandig opgebouwd, "dus" hebben wij recht op dat land - dat Joden een onvoorwaardelijk recht ("Birthright") op "terugkeer" en op vrije vestiging in Palestina (door hen "Israel c.q. Eretz-Israel" genoemd) zouden hebben.

6. Als laatste is daar eveneens weer de aloude valse claim, dat "de (zionistische) joden" het exclusieve recht op Palestina zouden kunnen doen gelden, "vanwege" "de nazi-holocaust", alsof de prijs (schuld) voor een afschuwelijke Europese misdaad, betaald zou dienen te worden door de volkomen onschuldige Palestijnen uit het MO. 

7. Ik kan kortom niet anders, dan concluderen, dat ook Barend een fervent aanhanger is van de jewsupremacistische school en dat alles en iedereen zich aan die opvatting ondergeschikt dient te maken.

Alsof de inheemse Palestijnse bevolking geen Recht op haar eigen Palestijnse grondgebied zou kunnen doen gelden en bovendien niet het recht op verdediging van haar eigen territoir tegen de Joods-Zionistische settler-koloniale indringer en bezetter zou bezitten.

Alsof alleen de gewelddadige Joods-Zionistsiche bezetter van hun land ongestraft zou mogen vernederen, verdrijven, martelen en moorden.

8. Alsof de continue Nakba, waarbij door Joodse en Christen-Zionistische indringers / bezetters - via ethnic cleansing - een wreed proces van The Great Replacement / Le Grand Remplacement in gang is gezet, waardoor de autochtone Palestijnen systematisch worden vervangen door de koloniale allochtone Zionisten, niet (minimaal) met gelijke munt zou mogen worden terugbetaald.

(*)  Het was natuurlijk altijd al duidelijk, dat de mythe van "het Uitverkoren Volk etc." uit de oudheid, dat onveranderd voort zou leven in de tegenwoordige tijd, een onvervalste projectie was, die alleen geloofwaardig is als "werkelijkheid" voor al die lieden, die de achterliggende reli-metafysica als absolute, onwrikbare waarheid aanvaarden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.