dinsdag 23 februari 2021

Topeconomen Baarsma en Teulings stappen uit Herstel-NL, initiatiefnemers spreken van ‘politieke druk’

 

Topeconomen Baarsma en Teulings stappen uit Herstel-NL, initiatiefnemers spreken van ‘politieke druk’

Barbara Baarsma treedt terug uit HerstelNL.Beeld Hollandse Hoogte / ANP

Hoogleraar economie Barbara Baarsma en voormalig CPB-directeur Coen Teulings lieten maandag weten uit Herstel-NL te stappen, een initiatief om met een alternatieve corona-aanpak de lockdown te beëindigen. 

Op hun Linkedin-pagina’s laten ze weten vanaf dinsdag “niet langer bij Herstel-NL betrokken” te zijn. Een reden voor hun vertrek geven ze niet.

“Ik was bij de start als meedenker betrokken bij Herstel-NL. Mijn rol was argumenten op basis van feiten en onderzoek in te brengen voor goed beleid. Die rol blijf ik vervullen, maar niet langer bij Herstel-NL”, schrijft Baarsma, die ook directievoorzitter van de Rabobank Amsterdam is, op de zakelijke netwerksite. Dezelfde verklaring plaatste ook Teulings op zijn pagina.

Staken tot na de verkiezingen

Voorzitter Robin Fransman van Herstel-NL liet maandagavond weten benaderd te zijn “door kringen rond het kabinet met het verzoek om de campagne van Herstel-NL tijdelijk te staken tot na de verkiezingen”. Over dat verzoek heeft onder meer het bestuur zich maandagavond gebogen, schrijft Fransman. “Besloten is om de campagne voort te zetten.”

Op Twitter geeft Fransman een verklaring voor dat besluit. Hij schrijft dat “de intiatiefnemers van Herstel-NL de afgelopen 24 uur onder druk zijn gezet door de politiek in Den Haag om de campagne stop te zetten tot na de verkiezingen. De boodschap die we kregen, is dat we de politiek in de weg zetten. [...] Daarnaast zijn we weggezet als activistisch, ondanks dat we een goed doordachte aanpak, gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek hebben voorgesteld. Door al deze ontwikkelingen hebben initatiefnemers hun conclusies genomen en zich uit ons initiatief teruggetrokken.” 

Echter, ministers Wopke Hoekstra en Bas van ‘t Wout (economische zaken) ontkennen dat er druk op de beweging zou zijn uitgeoefend. Hoekstra stelt dat hij vorige week met de groep gesproken heeft, maar ontkent dat hij de club vroeg te stoppen met hun activiteiten. Van ‘t Wout zegt dat er volgens hem niet daarna nog met Herstel-NL is gesproken en dat ook hij hen niet verzocht heeft hun campagne te staken. Een woordvoerder van het ministerieel corona-overleg noemt de beschuldiging ‘kul’, aldus omroep NOS. 

Kritiek

Herstel-NL kreeg de afgelopen dagen veel aandacht in de media, nadat vorige week een campagne werd gelanceerd, maar werd ook bekritiseerd. Volgens de initiatiefnemers, onder wie een groep artsen, economen en wetenschappers, zou Nederland vanaf 1 maart weer ‘open’ kunnen. Het plan moet verdere schade aan de maatschappij helpen voorkomen.

https://www.trouw.nl/binnenland/topeconomen-baarsma-en-teulings-stappen-uit-herstel-nl-initiatiefnemers-spreken-van-politieke-druk~b78836e3/

-----------------------------------------------------------

      Mijn Commentaar,

1.  Indien de beweringen, dat "Herstel.NL" vanuit "Den Haag" met klem te horen zou hebben gekregen, dat zij haar acties per direct zou dienen te staken tot na de landelijke verkiezingen (die tot op dit moment nog steeds voor de 17de maart a.s. staan gepland) op waarheid zouden berusten, dan zou dit kunnen duiden op een mogelijke radicale post-electorale beleidswijziging van het (dan nog steeds demissionaire) kabinet, die wellicht gelijkenis zou kunnen vertonen met de door voornoemde actie-groep voorgestane beleids-veranderingen.

2.  Mocht deze aanname mijnerzijds kloppen, dan zou dat kunnen betekenen, dat het kabinet deze beleidswijzigingen met opzet pas na de verkiezingen zou willen voorstellen, omdat (minimaal door sommige coalitie-partijen) een kennelijk negatief effect wordt verwacht op de verkiezingsuitslag van een radicale ommezwaai.

3.  Dit zou mede kunnen verklaren dat het kabinet de afgelopen weken rigoureus op strenge contact-vermijdende maatregelen (waaronder de controversiële avondklok) heeft ingezet, om op deze wijze tenminste de verkiezingsdatum niet naar achteren te hoeven verplaatsen. 

4.  De mogelijke versoepeling van maatregelen die - ook al beladen met de schijn van electorale overwegingen - eventueel met ingang van begin maart wordt geïntroduceerd, zou pas na de Tweede Kamerverkiezingen negatieve gevolgen voor het reproductiecijfer kunnen krijgen, waarbij met een "incubatietijd" van twee weken wordt gerekend.   

5.  Mocht het voormelde mogelijkheids-scenario metterdaad bewaarheid worden, dan zou dit toch minimaal een voorbeeld van cynisch calculerend politiek opportunisme (lees : Kiezersbedrog) getuigen. 

6. Ik stel overigens nog immer een parlementaire enquête voor, naar het totale corona-beleid (een beleid dat wordt gekenmerkt door verregaande beslissingen over leven en/of - al dan niet vermijdbare - dood van grote aantallen burgers) dat door Rutte III is gevoerd.

7. Beleid, inclusief de eerdere beslissing (ook van voorgaande kabinetten) om bij voorbeeld te korten op het pro-actieve fundamentele wetenschappelijke onderzoek naar pandemieën dat continu wordt uitgevoerd door academische laboratoria als dat van Ron Fouchier

8. Beleid, inclusief de klaarblijkelijke weigering van de NLse overheid om aan de (op)roep van tal van veiligheidsdiensten te voldoen, die de afgelopen jaren met grote nadruk en dito regelmaat hebben gesteld, dat de regering serieus rekening zou hebben dienen te houden met het uitbreken van een pandemie (met potentieel hoge morbiditeitscijfers) en derhalve alle voorbereidingen die daarvoor zijn benodigd tijdig zou hebben behoren te treffen, zoals het creëren van voldoende (extra) IC-capaciteit (inclusief de personele bemanning daarvan), beschermende uitrusting en het ontwikkelen van logistieke blauwdrukken voor en het consequent (anticipatoir) oefenen op een verantwoorde crisis aanpak tijdens een dergelijke pandemie.   

N.B. Het is zeker van belang om op korte termijn een bevredigend antwoord te verkrijgen op de vraag naar de precieze achterliggende motieven van de wetenschappers / deskundigen, die per direct (en zonder nadere toelichting) uit het Herstel.NL initiatief zijn gestapt : Handelt het hier om een inhoudelijk en principieel verschil van inzicht/mening of "slechts" om een tactisch verschil van mening met betrekking tot (bij voorbeeld het tijdstip van) de introductie van het beoogde beleidsconcept en/of het voeren van maatschappelijke actie daartoe.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.